Sydney & The Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Nadine - WaarBenJij.nu Sydney & The Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Nadine - WaarBenJij.nu

Sydney & The Blue Mountains

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

29 Mei 2023 | Australië, Sydney

De afgelopen dagen heb ik in Sydney en omgeving doorgebracht. Toen ik hier 's nachts met de bus aankwam en de verlichte stad zag begon het meteen al te kriebelen om de stad te ontdekken. Sydney vond ik een toffe compacte stad waar een leuke sfeer hangt. Vanuit hier is het gemakkelijk om de verdere omgeving te verkennen.

Op de eerste dag heb ik een free walking tour gedaan met dezelfde organisatie als in Melbourne. In ongeveer drie uur zag ik verschillende bezienswaardigheden in het CBD en The Rocks. O.a.The Queen Victoria Building waar je mooi architectuur ziet. Als afsluiter het uitzicht over de bekende Harbour Bridge en natuurlijk het Opera House.

Na de tour ben ik zelf door The Rocks gaan slenteren en ben ik The Harbour Bridge overgestoken naar North Sydney. Een stuk rustiger en je hebt er een goed uitzicht over opnieuw The Harbour Bridge en The Opera House.

De dag erna ben ik naar The Rocks Market geweest, een aanrader van de gids. Het is een soort van boerenmarkt met lokale producten en was groter dan ik eigenlijk had verwacht. Hierna een wandeling door de botanical garden gemaakt om vervolgens de bus naar Bondi Beach te nemen. Dit is een van de bekendste (surf)stranden ter wereld. Vanaf hier heb ik de Coastal Walk naar Cooghee Beach gewandeld met verschillende stops om van de mooie uitzichten te genieten.

Na twee dagen verliet ik Sydney om een uitstap naar The Red Centre te maken. Een maal terug in de stad ben ik een dag met de ferry naar Manly geweest. Vanaf de ferry heb je een mooi uitzicht over de Skyline.

Manly is een gezellige, rustiger plaats met mooie stranden. Ook hier een deel van een coastal walk gewandeld met mooie uitzichten over Sydney en omgeving.

Ik wilde graag het Opera House van binnen zien en besloot dit te doen door een rondleiding te nemen. Het Opera House bestaat in oktober 50 jaar. De laatste 2,5 jaar waren er werkzaamheden in de hoofdzaal o.a. omdat de akoestiek niet helemaal goed was. Vond de rondleiding de moeite waard.

Op mijn laatste dag in Sydney begon er het Vived festival. Een soort van licht, art Festival. Samen met Majorie van de eerste trip ben ik hier naar toe geweest die op dat moment ook in de stad verbleef.

Dit weekend heb ik de stad voor de natuur geruild om enkele dagen in The Blue Mountains door te brengen. Hier ben ik met de trein naar toe geweest. Het weekend dat ik ging waren er werkzaamheden aan het spoor en moest ik halverwege de bus nemen. Alles was goed geregeld en er was best wel wat personeel aanwezig die er voor zorgde dat je de goede bus nam.

Zaterdag heb ik een Aboriginal Walkabout gedaan in Faulconbridge. Evan, de gids vertelde veel en open over zijn cultuur, de natuur en de ceremonie plaats die we bezochten. We waren met een klein clubje. De andere Australiërs vertelden dat ze vaker een Indigenous tour hadden gedaan, maar dat dit een van de beste tours was. De Australiërs waren ook zo vriendelijk om mij bij het hostel in Katoomba af te zetten waar ik enkele nachten verbleef.

Op zondag heb ik bijna heel de dag gehikt in Katoomba. Had eerst bij het vvv om informatie gevraagd, omdat ik had gehoord dat niet alle wegen goed begaanbaar waren i.v.m. de regen de afgelopen. Uiteindelijk een mooie route samengesteld waar de bekende Lookout over The Three Sisters ook bij zat.

Vanochtend heb ik de trein terug naar Sydney genomen. Nog een laatste keer door de stad gelopen, naar Sydney Fishmarket geweest voor een lunch en als afsluiter naar The Sydney Tower Eye met een mooi uitzicht over de stad.

Daarna was het tijd om de bus te nemen naar mijn voorlaatste stop Canberra.

Verslag uit: Australië, Sydney

Nadine

Actief sinds 15 Sept. 2009
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 10324

Voorgaande reizen:

12 Maart 2023 - 07 Juni 2023

My Australian Dream

Landen bezocht: